Sivut

4.2.2017

BT - ITSETUNTO

Itsetunto tarkoittaa tietoisuutta omasta arvosta. Se on itsensä hyväksymistä juuri sellaisena kuin on ja omiin mahdollisuuksiinsa uskomista. Kaikilla tulee varmasti vastaan niitä hetkiä, kun olo ei ole ollenkaan itsevarma. Haluaisi vain paeta paikalta tai muuttua näkymättömäksi. Tuntee, ettei osaa eikä pysty tai että epäonnistuminen on taattu. Se on kuitenkin ihan normaalia ja sieltä pohjaltakin voi aina nousta ylöspäin. Tänään mä haluan kertoa mun tarinan pohjalta ylöspäin, kohti parempaa itsetuntoa.


Mulla on joskus ollut todella huono itsetunto. Mulla on ollut paha tapa olla aina vähän tyytymätön siihen, mitä oon saanut aikaiseksi. En oo välttämättä iloinnut saadessani ysin kokeesta, vaan alkanut välittömästi pohtia mitä olisi pitänyt lukea enemmän tms. Mulla ei oo koskaan ollut kovin montaa ystävää tai edes kaveria - tai ainakaan pitkäaikaisia sellaisia - joten oon ajatunut syyttämään itseäni ja miettinyt miten voisin olla toisenlainen, jotenkin sosiaalisempi, kiinnostavampi ja suositumpi. Oon joskus vihannut kuvien ottamista itsestäni, koska oon aina vaan ajatellut muita, jotka ovat paljon kauniimpia. En oo ajatellut olevani hyvä edes pianonsoitossa, koska aina jotkut nuoremmat ovat osanneet soittaa paljon paremmin kuin minä.


Tilanne on muuttunut tosi paljon parempaan, mutta se ei oo tapahtunut yhtäkkiä, vaan todella hitaasti. Vasta nyt 20-vuotiaana, mä voin aidosti ja oikeasti todeta luottavani mahdollisuuksiini ja arvostavani itseäni. Ensimmäisiä askelia mun itsetunnon kohoamiseen oli tämän blogin perustaminen ja lisääntynyt kuvien ottaminen. Kuvia otettiin blogin alkuaikoina todella paljon ja mulla oli aina vaikeuksia löytää niiden joukosta sellaisia, jotka kehtaisin julkaista. Mutta kun kuvien ottamista vaan jatkettiin, pikku hiljaa mä aloin rentoutua kameran edessä ja aina vain helpommin löysin kymmenien kuvien joukosta niitä hyviäkin. Mietin blogin alkuaikoina myös todella paljon sitä, mitä tietyt henkilöt ajattelisivat, jos sattuisivat mun blogiin eksymään. Kuukausien kuluessa sekin miettiminen väheni. Ajattelin, että olin perustanut blogin siksi, että itse halusin, joten miksi antaisin muiden mielipiteiden vaikuttaa sen sisältöön.
  Kaverit ja niiden vähyys pitivät mun itsetuntoa pisimpään alhaalla, vaikka toisaalta muut osa-alueet olivat ottaneet isoja harppauksia eteenpäin. Lopulta mä oivalsin ihmissuhteiden osalta jotain aika yksinkertaista, mutta toisaalta jotain, mitä en aikaisemmin ollut todellisesti pystynyt tajuamaan. Jos joku tietty ihminen toistuvasti esim. peruu mun kanssa tapaamisia ilman mitään järkevää syytä tai valehtelee mulle, eikä edes pyydä anteeksi - ei se johdu musta. Jos joku toinen taas ottaa asiakseen kertoa, kuinka ei voi ymmärtää musiikkimakuani ja kertoo, että häntä ei voisi vähempää kiinnostaa vaikkapa tapahtuma jonne haluaisin mennä - hänellä on ongelma, hän voisi opetella muotoilemaan mielipiteensä hieman vähemmän kärkkäällä tavalla. Jos joku, ihan kuka tahansa, aiheuttaa toistuvasti pahaa mieltä mulle - ei hän ole sellainen ihminen, jonka kanssa pitäisi viettää aikaa. Maailmasta löytyy kyllä niitä ajattelevaisia, mukavia ja ystävällisiäkin ihmisiä, joten miksi antaa itsensä sietää huonoa kohtelua?


Nyt mä koen vihdoinkin, että osaan jättää ajattelemattomat ja ilkeät kommentit omaan arvoonsa. Oon oppinut, että voin ajatella olevani hyvä valokuvaamisessa, vaikka tiedän siitä loppujen lopuksi aika vähän. Voin myös nauttia liikunnasta, vaikken missään urheilulajissa huippu olekaan. Edelleen musta on välillä ikävää lähteä jonnekin yksin, mutta en mä enää ajattele, että mussa olisi jotain vikaa siksi, etten saanut esim. leffaseuraa. Sen sijaan mä ajattelen, ettei ole järkeä jättää jotain kivaa kokematta sen vuoksi, että sen kokee seuranaan vain oma itse. Sitä paitsi jokainen uusi tapahtuma, lähtö ja tilanne on mahdollisuus löytää joku tai joitakin, jotka tulevat jakamaan näitä hetkiä tulevaisuudessa sun kanssa. Tärkeintä on aina uskoa, että ansaitsee hyviä ihmisiä ja asioita ympärilleen, sillä me kaikki todellakin ansaitaan! Meillä kaikilla on oikeus saada hyvää kohtelua, me kaikki ollaan hyviä jossain ja me kaikki ollaan omalla tavallamme kauniita ja komeita, pitäkää se mielessä 

Muista kurkata myös muiden tyttöjen tämän päivän aikana ilmestyvät jutut itsetunto-teemalla:
Jenna Sini / Krista / Anniina / Heli / Jonna
/

8 kommenttia :

  1. Itse olen huomannut, että iällä on ollut suurin merkitys itsetuntoon. Nuorempana sitä oli tyytymätön niin moneen asiaan. Nyt sitä on onnellinen paljon pienemmistäkin asioista :) Hieno kirjoitus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ikäkin kyllä tuo monesti mukanaan sitä lisääntynyttä itsevarmuutta, mutta tottakai riippuu ihan ihmisestä! Hienoa, että sä olet nykyään onnellinen pienistäkin jutuista :) Kiitti myös kehuista, ihana kuulla ♥

      Poista
  2. Ihana kuulla, että sä oot löytänyt itsevarmuutta ja oppinut ajattelemaan, että sä oot hyvä ja riittävä! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista Sini! Se on kyllä ihanaa kun se itsevarmuus alkaa pikku hiljaa löytyä ♥

      Poista
  3. Ihana postaus! ♥ Kiva, että kerroit näin avoimesti omista ajatuksistasi! Kuten omassa postauksessa kerroinkin, mullakin on aikoinaan ollut aika vähän ystäviä ja olin todella yksinäinen, mikä musersi itsetunnon hyvin pieneksi. Ajan myötä oppii kuitenkin ymmärtämään, kuinka me ihmiset ollaan erilaisia ja jos vastaan ei aina tule tyyppejä, joiden kanssa natsaa, kyse ei todellakaan ole siitä, että itsessä olisi jotain vikaa, vaan jostain ihan muusta.

    Joka päivä mennään kohti parempaa itsetuntoa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, ihana kuulla ♥ Joo mä koin tämän aiheen niin tärkeäksi, että rohkaistuin avaamaan aika avoimesti mun ajatuksia! Jotenkin halusin mahdollisimman paljon jakaa sellaista vertaistukea ja osoittaa, että huonokin itsetunto voi muuttua pikku hiljaa paremmaksi. Toi on kyllä niiin totta - ajan myötä huomaa, että sellaiset kaverit jotka tuovat useimmiten vain negatiivista fiilistä eivät ole niitä ihan oikeita kavereita ja oppii ajattelemaan ettei vika ole itsessä. Jokainen päivä on kyllä aina uusi mahdollisuus ottaa askel kohti sitä parempaa itsetuntoa :)

      Poista
  4. Mä jo Jonnan postaukseen kommentoinkin siitä, että ihan liikaa ihmiset tuppaa keskittyyn kaikkeen negatiiviseen, vaikka täytys oikeesti nostaa korokkeelle ne positiiviset jutut. :) Ja mikä parasta, yleensä niitä positiivisuuksia alkaa löytään asioista yhä enemmän, kun vaan tajuaa etsiä niitä! ♥ Samoja ajatuksia sulta löytyy tästä postauksesta, mitä itekin on käynyt läpi - ja välillä käyn edelleenkin. :) Itsetunnon ja muutenkin itsensä kehittäminen on ikuisuusprojekti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on kyllä ihan totta, että kummasti niitä positiivisia juttuja alkaa löytyä, kun niitä vaan sinnikkäästi etsii! :) Nämä itsetuntojutut on just sellaisia, että varmaan lähes kaikki näitä käy läpi jossakin vaiheessa elämäänsä. Kiitos sulle kommentista Heli ♥

      Poista

Kommenttisi ilahduttaa enemmän kuin uskotkaan <3 Muistathan kuitenkin pysyä asiallisena!

.sidebar { text-align: center; } .sidebar{ float: right; margin-right: -10px; }