Sivut

2.3.2019

BT - MIHIN PANOSTAN, MISTÄ PIHISTÄN?

Ihanaa lauantaita, ja hyvää maaliskuuta! Edellinen blogitiimipostaus jäi itseltäni väliin kiireiden vuoksi, mutta tämän kuukauden osalta oon jälleen mukana. Valitsimme tällä kertaa aiheeksi rahan. Tarkemmin sanottuna päätimme avata kulutustottumuksiamme sen kautta, mihin panostamme ja mistä pihistämme. Postauksen kokoaminen olikin yllättävän vaikeaa, koska monet asiat ovat sellaisia, että toisaalta pihistelen ostamalla niitä harvoin, toisaalta taas silloin kuin ostan, voin panostaa tiettyihin asioihin paljonkin. Ehkäpä panostus- ja pihistyslogiikkani kuitenkin käy tästä ilmi :)



panostan


ruokaan: Ostan suomalaista ruokaa, jos se vain on mahdollista. Panostan ruuassa myös tiettyihin merkkeihin, enkä vaihtaisi niitä halvempiin, ellei olisi aivan pakko.

asumiseen: Suurin osa mun tuloista kuluu tällä hetkellä asumiseen, ja olen tilanteeseen oikein tyytyväinen. En nimittäin keksi mitään muuta, mihin olisin valmis käyttämään tällaisen määrän rahaa. Viihtyisä asunto ja hyvät kulkuyhteydet ovat mulle todella tärkeä asia, joten niihin olen valmis panostamaan.

hiusten leikkaukseen: En oo sellainen kerran vuodessa parturiin -tyyppi, vaan käyn leikkauttamassa hiuksia säännöllisin väliajoin. En nyt silti missään kaupungin kalleimmassa paikassa käy, mutta kuitenkin tää on sellainen asia, mihin oon valmis sitä rahaa käyttämään.

arjen piristyksiin: Tämä tarkoittaa lähinnä, että en ala pihistelemään kahvilakäynneistä tai mistään, mihin joku kaveri pyytää, ellei tosiaan ole pakko. Kahviloissa kyllä vähän katselen hinnastoa, etten nyt sitä kaikkein kalleinta kakunpalaa (ainakaan joka kerta) osta, mutta muuten koen arjen pieniin piristyksiin panostamisen oikein antoisaksi.



pihistän


kosmetiikasta
: Kosmetiikankin suhteen mulla on tietyt luottotuotteet ja merkit, joista en luovu. Pihistäminen kosmetiikassa näkyykin lähinnä sillä tavoin, että haalin kosmetiikkatuotteita varastoon Sokoksen 3+1 päiviltä, Stockan Hulluilta päiviltä ja muista vastaavista tapahtumista, joissa monet tuotteet ovat alennuksessa.

vaatteista: Vaatteiden kohdalla pihistely ei tarkoita sitä, että ostaisin huonolaatuisia "rättejä" mahdollisimman halvalla, vaan sitä, että ostan vaatteita harvoin. Jos jokin vaatekappale tai asuste mun kaappiin päätyy, tarvitsen sitä todella, tai se on superkiva ja vaikuttaa laadukkaalta ja kestävältä.

pääsymaksuista: Mun pääsymaksupihiys näkyy esimerkiksi siinä, että ostan mahdollisuuksien mukaan opiskelijatapahtumiin aina ennakkolipun, koska se on pari euroa halvempi. Mut jos joskus unohtuu, tai ennakkolippua ei ole saatavilla niin en mä mihinkään menemättä jätä siks, että ois "liian kallista" - kyse on kuitenkin ihan muutamista euroista mitä tässä säästää.

take away -jutuista ja noutoruuasta: En ole muistaakseni ikinä ostanut mitään juomaa mukaan, ja noutoruokaakaan en ole tänne omaan kotiin tilannut koskaan. Yliopistolla saa edullisesti ruokaa, ja jos on tarvetta niin otan omat eväät. Ja harkkarista saa kahvia ja teetä (jos ne ei oo loppu). Silloin kun mulla on vapaapäivä tai muuten vaan aikaa on sitä paitsi ihan parasta kokkailla. Eipä oo pahemmin noutoruuat siis houkuttanut, vaikka esim. Wolt tuntuu olevan melkeinpä trendijuttu.

teknologiasta: Mulla on mun isän bongaama perus-tv, jonka sain viidelläkympillä. Katson telkkaria superharvoin, joten sen ei tarvitse olla kovin kummoinen. Mun puhelin maksoi noin pari sataa, enkä missään nimessä olisi tarvinnut/halunnut kalliimpaa tai parempaa. Tykkään mun läppäristä, ja se on toiminut hyvin, mutta sekään ei ollut kaupan kalleimpia malleja. Teknologia ei oo mulle kovin tärkeää, pääasia on lähinnä, ettei se hajoa heti ja että kaikkea on helppo käyttää :D


Ylipäänsä mun kuluttamista kuvaa hyvin se, että voin etsiä jotakin tietynlaista vaatetta, sisustusasiaa tms. tosi kauan, ja ostan vasta kun löydän sen täydellisen version siitä, mitä ikinä olenkaan etsimässä. Käytän myös ahkerasti vaatekauppojen kanta-asiakkuussovelluksia, s-etukorttia ja opiskelijakorttia, ja niiden avulla onnistunkin säästämään viikoittain sieltä täältä.

Mun lisäksi myös Enni ja Heli kertoivat rahankäyttötavoistaan, joten käyhän kurkkaamassa heidänkin postauksensa :)

Millainen rahankäyttäjä sä oot? Mihin tykkäät panostaa, ja mistä pihistelet aina? 

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kommenttisi ilahduttaa enemmän kuin uskotkaan <3 Muistathan kuitenkin pysyä asiallisena!

.sidebar { text-align: center; } .sidebar{ float: right; margin-right: -10px; }