Sivut

3.2.2018

BT - 14 VINKKIÄ HYVINVOINTIIN

Hyvää helmikuun ekaa lauantaita kaikille! Kulunut viikko on ollut kiireinen, mutta onpa ainakin tullut lyhennettyä kiitettävästi to do -listaa, hoidettua muutama pitkään roikkunut juttu, tutustuttua paremmin Heliin ja käytyä elämäni ekoilla sitseillä. Meinasin jo menettää toivoni tämän postauksen ajoissa julkaisun suhteen, mutta sit sainkin järkättyä tähän lauantaille mukavasti aikaa näiden hyvinvointivinkkien hiomiseen. Nyt siis mun neljäntoista vinkin pariin...


Kirjoita hoidettavien asioiden lisäksi myös ajatuksiasi muistiin. Vaikka se merkintä ajatuksista olisi vain pieni "superkiva päivä", "tyypillinen maanantai" tai "biisi x soinut repeatilla", myöhemmin tällaisiin merkintöihin on kiva palata ja ne saattavat tuoda hurjasti muistoja mieleen. Huonona päivänä taas positiivisten asioiden tai kiitollisuuden aiheiden listaaminen on tehokas keino kohottaa mielialaa. 

Mene rohkeasti mukaan uusiin juttuihin. Kokeilemalla asioita et häviä mitään, mutta sen sijaan kokeilematta jättäminen saattaa myöhemmin harmittaa. Jos sun tekisi mieli vaikkapa ehdottaa jollekin blogin tai instan kautta tutulle tyypille tai samalla kurssilla/harrastuksessa olevalle kivan oloiselle tyypille näkemistä, tee se! Parhaimmassa tapauksessa saat uuden ystävän ja vaikka joutuisitkin torjutuksi, se on pois vaan sen toisen elämästä. Sama pätee harrastuksiin, valinnaisaineisiin/sivuaineisiin, oikeastaan ihan mihin vaan. Kokeilemalla löydät ne omat juttus ja oman tyylises ihmiset ympärilles, joten oo rohkea ja uskalla.

Nauti arkisistakin asioista. Suurin osa elämästämme on arkea, joten miksi odottaisimme aina vain seuraavaa viikonloppua, keikkaa tai ulkomaanmatkaa? On tärkeää osata nauttia pienistä herkutteluhetkistä, aurinkoisista päivistä, hyvin sujuneesta treenistä, mielenkiintoisesta aiheesta koulussa, ystävällisistä sanoista... Arjessakin on paljon nautinnollisia asioita, ne pitää vain opetella huomaamaan.



Hymyile ja ole ystävällinen. Kaikkien kanssa et voi olla ystävä, mutta ystävällisyydellä pääsee pitkälle ja se tuo hyvän fiiliksen paitsi muille, myös sulle itselles.

Katso vähemmän sitä, mitä muut tekevät. Tunnustan itsekin silloin tällöin vain vertailevani tuotoksiani taitavampiin valokuvaajiin ja kirjoittajiin, ulkonäköäni "kauniimpiin", urheiluani liikunnallisempiin ihmisiin ja niin edelleen. Kuitenkin meillä kaikilla on ne omat jutut, joissa ollaan hyviä ja ne omat, just meille itselle sopivat tavat. Päästäis paljon helpommalla kun muistettais keskittyä vertailun sijaan enemmän niihin omiin juttuihimme ja omiin vahvuuksiimme.

Syö välillä myös herkkuja. Oon sitä mieltä, että kohtuullinen herkuttelu on vain ja ainoastaan hyväksi. Liiallinen ruokavalion tarkkailu ja kalorien laskeminen laskee mielialaa, eikä kenenkään painonpudotus tai kunto romahda kakkupalasta ystävän kanssa kahvitellessa, jälkkärisuklaakarkista keskellä viikkoa, eikä silloin tällöin tapahtuvasta isommastakaan herkuttelusta.

Juo riittävästi vettä. Veden juominen pitää virkeänä, estää päänsärkyä, auttaa ihoa pysymään kunnossa ja mitähän muuta vielä. Oon itse nyt tämän ja viime vuoden puolella onnistunut lisäämään veden juomista, mutta vielä olisi parannettavaa.


Näe jokaisessa ihmisessä ja asiassa jotain hyvää. Jotkut henkilöt, töiden hakeminen ja/tai vaikea kurssi saattaa hankaloittaa sun elämää suuresti, mutta loppujen lopuksi sä kuitenkin opit näistä vaikeuksista. Ellet muuta, niin ainakin millaisten ihmisten/asioiden kanssa et halua olla enää tekemisissä.

Halua ja uskalla olla sinä. Sulla on uniikit kasvot, silmät, vartalo ja mielipiteet. Sä olet sä, etkä kukaan muu. Opettele siis elämään virheidesi ja heikkouksiesi kanssa ja arvosta itseäsi. Olet tarpeeksi hyvä kun yrität parhaasi ja kaunis juuri sellaisena kuin olet!

Anna itsesi säännöllisesti rentoutua kunnolla. Välillä tehtävää riittää vaikka muille jakaa, eikä to do -listalle näy loppua. Silloinkin on silti tärkeää edes pieneksi hetkeksi rentoutua. Kukaan ei jaksa painaa täysillä loputtomasti.

Työskentele tavoitteidesi eteen. Tavoitteet vaativat työtä toteutuakseen, joskus hyvinkin paljon. Kerää siis motivaatiosi kasaan ja suuntaa katseesi ensimmäistä välitavoitetta kohti. Haluamiesi asioiden tavoittelu tuo sisältöä elämääsi ja kun saavutat maalin, olosi on loistava - ylitit itsesi ja saavutit ahkerasti työskentelemällä määränpääsi!



Löydä lukemisen ilo. Lukeminen opettaa erilaisista kulttuureista, ihmisistä ja aikakausista superpaljon. Se kasvattaa sun keskittymistä, sanavarastoa ja ymmärrystä maailmasta. Se rentouttaa ja voi viedä sut toisiin aikoihin, paikkoihin ja maailmoihin. Ilman lukemista mä en varmasti tietäisi näin paljoa esimerkiksi Afganistanista ja toisesta maailmansodasta.

Luo omat tapasi elämän kaikilla osa-alueilla. Sä tiedät parhaiten, mikä sulle sopii. Paljonko tarvit unta ja mistä ruuasta sulle tulee hyvä olo? Muilta on turha kopioida elämäntapoja, sillä me ollaan yksilöitä yksilöllisine ominaisuuksinemme.

Tee mahdollisimman paljon asioita, joista nautit. Jos mun pitäisi kertoa, miten tulla onnelliseksi, sanoisin juuri näin. Pienikin hetki päivässä jotain, mistä todella nautit, auttaa jaksamaan ne ikävämmät velvollisuudet.

Kurkkaa mun postauksen jälkeen myös Anniinan, Helin, Sinin ja Kristan vinkit ja heitä vaikka vielä oma vinkkisi kommenttiboksiin listan jatkoksi! 💜: Jenny

2 kommenttia :

  1. Ihana postaus Jenny! Mä ajattelen että muita ei voi väkisin muuttaa, mutta omaan asenteeseen pystyy vaikuttamaan. Mun mielestä hauska sanonta, ehkä jonkinasteinen motto mulle on; "Aina kun olet vihainen minuutin ajan menetät 60 onnellista sekuntia".

    Kivaa helmikuun jatkoa!

    -Merja-serkku

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti sulle kommentista ja kehuista <3 Törmäsin joskus jo useampi kuukausi sitten tällä kaavalla toteutettuihin postauksiin ja laitoin ylös ku oli niin kiva idea. Aika osuva myös tuo sanonta - omalla asenteella on kyl iso merkitys! Hyvät helmikuun jatkot myös sinne koko porukalle ;)

      Poista

Kommenttisi ilahduttaa enemmän kuin uskotkaan <3 Muistathan kuitenkin pysyä asiallisena!