Sivut

16.1.2017

JOURNALISTIIKAN & VIESTINNÄN OPISKELU AVOIMESSA YLIOPISTOSSA

Siitä lähtien kun mä syksyllä luin Anniinan ajatuksia avoimesta yliopistosta täältä, mun mieleen jäi pyörimään, että pitäisi itsekin kirjoitella aiheesta ainakin jollain tasolla. Aloitinkin sitten luonnoksiin jo tätä postausta, mutta lopulta päätin odottaa vielä kuukauden tai pari, jotta mun ajatukset ehtisivät vähän selkeytyä aiheen tiimoilta. Tää postaus venyi kunnon romaaniksi, joten en pitkitä alkua enää yhtään enempää vaan hypätään aiheeseen, eli:

MITÄ TARKALLEEN OPISKELEN?

Lähteäkseni ihan perusfaktoista niin opiskelen Tampereen avoimessa yliopistossa journalistiikan ja viestinnän perusopintoja, joiden laajuus on 25op. Tämä vastaa "normiyliopiston" opiskelijoihin verraten noin puolen vuoden opiskelua. Mä oon varannut näiden perusopintojen suorittamiselle hieman yli sen puoli vuotta aikaa, tavoitteena on saada perusopinnot pakettiin viimeistään maaliskuun alkupuolella ja alkaa sitten sen jälkeen keskittyä täysillä pääsykokeisiin! Journalistiikan ja viestinnän perusopintoihin kuuluu viisi kurssia, jotka kantavat nimiä: Johdatus viestintään ja mediaan, Vuorovaikutuksen perusteet, Viestinnän etiikka, Media maailmassa sekä Johdatus viestinnän tutkimukseen ja analyysiin. Mä käyn (kävin) ihan samoilla kursseilla varsinaisten journalistiikan opiskelijoiden kanssa, mutta mulla on ainakin tähän asti ollut varsinaista opiskelijaa enemmän itsenäistä työskentelyä/itsenäisiä tehtäviä. 


MITÄ MIELTÄ OPINNOISTA?

Avoin yliopisto on ollut siitä todella jees, että olen vähän päässyt kiinni yliopistomaailmaan ja siihen, millaista on opiskella journalistiikkaa & viestintää. Plussaa on ehdottomasti myös se, että varsinaisesti opiskelemaan päästessään nämä avoimen opinnot saa hyväksiluettua. Uskon avoimen yliopiston kurssien käymisen auttavan myös nyt toisen kerran pääsykokeisiin valmistautuessa, sillä vaikka niistä kursseista ei mitään lisäpisteitä saakaan niin opintojen varrella on jo ehtinyt tottua enemmän kaiken maailman artikkeleiden lukemiseen ja se "oman alan" sanasto ei ole enää niin vierasta kuin mitä pelkällä lukiopohjalla oli.
  Jos puhutaan ihan tarkalleen tästä opintokokonaisuudesta niin ykköskurssi oli mun mielestä aika hajanainen: paljon erilaisia asioita ja vieläpä joka luennolla eri luennoitsija. Jotkut luennoista olivat kyllä kiinnostaviakin, mutta kurssi kului pitkälti alkuhämmennyksen vallassa ja ihmetellessä ovatko nämä opinnot nyt tällaisia :D Perusopinnoista seuraavana vuorossa ollut Vuorovaikutuksen perusteet oli sitten taas paljon enemmän mun mieleen! Luennoilla käytävät jutut viittasivat paikoin melko paljonkin psykologiaan, joka oli yksi mun ehdottomia lemppariaineita lukiossa. Opeteltavia juttuja oli aika paljon, mutta koko kurssin ajan oli kuitenkin se sellainen "tätä mä haluan opiskella" -fiilis. Tämä toinen kurssi tuntui myös etenevän jotenkin johdonmukaisemmin kuin ensimmäinen. Nyt joulun jälkeen olen lukenut Johdatus viestinnän tutkimukseen ja analyysiin kurssin materiaaleja ja opiskelu on ollut aika erilaista näin etänä. Olen suoraan sanottuna vain kahlannut näitä materiaaleja läpi ja yrittänyt parhaani mukaan ymmärtää ja muistaa niistä edes jotain. Toisaalta olen myös selaillut opinto-ohjelmaa ja tutkinut mitä kursseja kävisin ensi syksynä - jos tai kun pääsen varsinaisesti sinne yliopistoon sisään. Tulevista kursseista moni vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta ja sellaiselta, josta uskon tykkääväni!


Ainakin tämän opintokokonaisuuden kohdalla opiskelu on aika itsenäistä ja vaikka sekin ihan menettelee, mä kävisin mieluummin luennoilla. Saan kyllä itsenäisestikin opiskeltua ja pysyttyä aikataulussa, mutta luennoissa on se hyvä puoli, että jos tulee jotain kysyttävää niin pystyy ainakin heti selventämään ymmärsikö oikein ja lisäksi kuulee tietysti ne muidenkin mahdolliset kysymykset ja vastaukset niihin. Avoin yliopisto saa multa miinusta myös sen eräänlaisen hajanaisuuden vuoksi. Mulla ei esim. ollut mitään hajua vielä luennoilla käydessäni (nythän opiskelen etänä täältä Porista) minkä verran siellä on avoimen yliopiston puolelta porukkaa ja ketkä olivat niitä "varsinaisia opiskelijoita". Lisäksi avoin yliopisto menee aika pitkälti sillä linjalla, että asioita saa kyllä tietoonsa, mutta niitä täytyy tajuta itse selvitellä ja kysyä ja mulla itsellä on ollut ainakin vähän vaikeuksia välillä hahmottaa keneltä mun kuuluu mitäkin asiaa tiedustella. Meillä ei siis ollut mitään aloitusinfoja, ryhmäytymistä tms., jotka taas varsinaisen yliopiston puolella ovat ohjelmassa ensimmäisinä.


MITEN HAETAAN & MITÄ MAKSAA?

Avoimilla yliopistoilla on omat nettisivut (esim. Tampereen avoin yliopisto, Helsingin avoin yliopisto), joista löytyy tarkempia tietoja koulutusaloista ja hakemisesta yms. Avoimessa yliopistossa voi suorittaa yksittäisiä kursseja tai opintokokonaisuuksia, kuten vaikkapa jonkin alan perusopinnot. Perusperiaate hakemisessa on, että kirjaudut hakusivulle sisään - täytät hakulomakkeen - ja jäät odottelemaan olitko tarpeeksi nopea, jotta sinut hyväksyttiin kurssia/opintokokonaisuutta suorittamaan. Vaihtelee aika paljon millainen määrä avoimeen otetaan kutakin kurssia/opintokokonaisuutta opiskelemaan, joten kannattaa todellakin täyttää se lomake mahdollisimman nopeasti. Itse en edelleenkään tiedä, kuinka monta meitä otettiin avoimeen näitä perusopintoja opiskelemaan, mutta veikkaan ettei määrä ole kovin suuri - sinne varsinaisen yliopiston puolellekin otetaan kuitenkin tätä alaa opiskelemaan vain se noin 40 vuosittain. Kurssit avoimessa yliopistossa maksavat 15 euroa/opintopiste eli viiden opintopisteen kurssi maksaa 75e. Itselläni perusopinnot kustansivat 375e.

Jos sulle tuli mieleen mitä tahansa avoimesta yliopistosta tai journalistiikasta & viestinnästä, niin vastaan mielelläni parhaani mukaan! Olisitteko te joskus kiinnostuneita kuulemaan lisää mun opinnoista?: Jenny

2 kommenttia :

  1. Oli kyllä tosi kiinnostava postaus! Itsellä olis unelmissa opiskella viestintää ja journalistiikkaa lukion jälkeen Jyväskylässä tai jossain muualla.
    http://mahdollisestiehka.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla, että tykkäsit tästä! Ihana kuulla myös, että oot löytänyt viestinnästä & journalistiikasta mieleisen opiskeluvaihtoehdon :)

      Poista

Kommenttisi ilahduttaa enemmän kuin uskotkaan <3 Muistathan kuitenkin pysyä asiallisena!

.sidebar { text-align: center; } .sidebar{ float: right; margin-right: -10px; }